7 juli 2010

Veteraner på sommarutflykt

Jag har råkat hamna som "supplenat" i styrelsen för veteranföreningen vid Skatteverkets huvudkontor och har känt mig manad att försöka vara behjälplig så gott jag kan. Mitt första bidrag var att ordna en utflykt till Stora Fjäderholmen i Stockholms närmaste skärgård, ett litet öparadis nära huvudstadens kärna.

Det avlöpte väl. Nästan alla som anmält sig kom. Guiden var kunnig och rolig och gav oss information om öarnas historia. Ett fåtal herrar hade anmält sig till den efterföljande whiskyprovningen hos Mackmyra, som har ett av sina whiskylager just på Stora Fjäderholmen i ett av militärens tidigare ammunitionslager, insprängt i berget. Även spritprovningen avlöpte väl och alla herrarna klarade sig för egen maskin att ta sig hem från utflykten.

Mackmyras whisky, som jag smakade för några år sedan (då var den knappt drickbar), var nu mycket smakrik. Det har hänt en hel del på den här fronten också. Företaget har vind i seglet, bygger en "whiskyby" utanför Gävle och har börjat exportera sin sprit till utländerna. De har introducerat en "brukswhisky" på Systemet som prismässigt är överkomlig även för en medelklasspensionär.

På bilden ovan ser du några av veteranerna som var med på utflykten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...