23 juli 2010

Lokala kontakten viktig för kommunpolitikerna?

I min hemkommun Sollentuna har Moderaterna lagt lappar i brevlådorna där man hotat med hembesök. Och sådana har också ägt rum i det område där jag bor. Avsikten har varit att fånga upp medborgarnas synpunkter och förslag inför höstens val. Man kunde även skicka e-brev med förslag till Moderaterna. Det har jag gjort.

Ett av mina förslag handlade om att skylta upp de mindre områdena i kommunen, t.ex. Fågelsången och Töjnan. Det föreslog jag kommunens byråkrater redan för tjugo år sedan, men då svarade man trött att man bara skyltade upp större kommundelar, typ Edsviken, Helenelund, Rotebro etc.

I mäklarannonser skriver man alltid ut namnen på de små kommundelarna. Att skylta upp dessa delar skulle göra det lättare för utsocknes spekulanter att hitta dit. Kollar man höstens valsedlar så har de som kandiderar till kommunfullmäktige - förutom namn, titel och i vissa fall även ålder - även skrivit i vilken liten kommundel man bor, t.ex. Töjnan, Solängen, Fågelsången, Nytorp, Skälby. Då borde självklart politikerna även vara intresserade av att tydliggöra sina "hemområden".

Det här var ett av mina förslag som Moderaterna fick. Här är de övriga: Gästhamn längst in i Edsviken; profilera Sollentuna som "Konstens kommun"; bygg ett tempererat utomhusbad i Fågelsångsparken (kommunen har inget sådant över huvud taget); förläng gångvägen längs Edvikens strand; flytta Edsbacka marknad till Malmvägen; ha bättre koll på överfulla sopcontainrar; underlätta för boende som vill ha gårdsfester; höj hastigheten på Edsviksvägen (bussväg) till 50 och sätt stoppskyltar på korsande tvärvägar; fixa till alla slitna övergångsställen så de blir tydligare.

Jag trodde givetvis att Moderaternas ansats till fraternisering med medborgarna bara var en tjusig gest. Men så verkar det inte vara. Med vändande e-post fick jag ett personligt tack där man berättade att mina förslag gått vidare till ansvariga politiker i kommunen. Plus i kanten för det. Sen får vi se om något av förslagen blir verklighet. Tveksamt, skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...