24 juli 2010

Det går att åka båt från Stockholm till Örebro


Det går faktiskt att åka båt från Stockholm och ända till Örebro - mitt i Närke. Det har det gått att göra ända sedan 1639 för då öppnades Hjälmare kanal, som går mellan Arbogaån och Hjälmaren. Kanalen förföll och reparerades i omgångar under 16- och 1700-talen. Den är Sveriges äldsta i drift varande kanal.

I början av 1800-talet fick Baltzar von Platen (som också var pappa till Göta kanal) kungens uppdrag att förbättra Hjälmare kanal. En helt ny sträckning byggdes 1819-1829 mellan Arbogaån och Kvarnsjön (ungefär mitt i kanalen). Indelta soldater grävde. Kanalen hade sitt toppår 1939 då flest fartyg nyttjade den. Nyttotrafiken pågick ända fram till 1970-talet, men i dag är det i princip bara fritidsbåtar som trafikerar den. Kanalen, som är 13 km lång har nio slussar och fallhöjden är 22,5 meter. Alla slussar drivs för hand.

Jag och frun hade förmånen att få medfölja en större motorbåt och göra resan från Edsviken i min hemkommun Sollentuna till min födelsetad Örebro veckan efter midsommar, se bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...