7 juli 2010

Byggtekniken har verkligen utvecklats

Jag har tidigare nämnt att vår tomt är delad och att dottern och mågen bygger hus på nya tomten. Och att jag haft problem med mina ledningar under byggtiden. Nu är mina små problem över och man kan börja skönja grunden till det nya huset - se bilden.

När jag lät bygga till vår gamla kåk för över 30 år sedan gjorde man en gjutform av trä till bottenplattan och murade upp grunden med lecablock. Nu är det helt annorlunda. I dag är det frigolit som gäller.

Frigolit utgör "form" för grunden och är samtidigt isolering. Bottenplatan gjuts direkt på ett tjockt isolerande lager av frigolit. Grunden byggs upp av frigolitskivor med ett mellanrum där man sprutar in betongen. Frigoliten utgör både "form" och isolering och blir kvar. Utanpå sätter man sedan fasadmaterial och innerväggsbeklädnad. Elledningar m.m. petar man in i frigoliten. Byggtekniken har verkligen utvecklats. Kul, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...